Ryggsmerter

Mange kommer inn med nettopp ryggsmerter og en vond rygg er på landbasis det som plager flest og koster mest. De fleste av oss vil få vondt i ryggen en eller annen gang i livet. Ryggsmerter er sjelden alvorlige og vi vil hjelpe deg i å undersøke og behandle smertene så du lettere kan komme tilbake til normalen.

Det kan være mange årsaker til å utvikle smerter i ryggen og her er noen eksempler:

• En strekk i ryggmuskulatur, som for eksempel grunnet tunge løft.
  • Dårlige, langvarige stillinger i samme positur som belaster musklene rundt ryggraden.
  • Slitasje på ryggvirvler
  • Kompensasjoner i muskel -og skjelettsystem
  • Skade på mellomvirvelskivene. Dette omtales gjerne som en skivebukning eller prolaps.

Ryggsmerter kan komme akutt eller gradvis og kan variere mye i intensitet. Du kan også oppleve smerter eller at det «stråler» ned i benet eller beina. Med en grundig anatomisk og fysiologisk utdannelse og bred kunnskap innen veiledning og behandling av ryggsmerter vil vi tilrettelegge for rask og god lindring av ryggproblematikken. Som tidligere nevnt er ryggsmerter sjeldent alvorlig, men det finnes unntak. Opplever du nummenhet i underlivet, har problemer med å gå eller mangler kontroll over vannlating eller avføring, må du kontakte lege umiddelbart.

Hvordan behandler vi ryggsmerter?

Det første vi gjør er å gjennomføre en grundig undersøkelse gjennom bevegelse, palpasjon (berøring) og ulike kliniske tester. Deretter bruker vi et bredt spekter av teknikker for å løse problemet. De ulike teknikkene kan eksempel innebære trykk, strekk og eventuelt manipulasjon (knekking) av ledd og muskulatur. Små justeringer på muskler, sener og ledd kan være nok til å lette på smerter og stivhet.

Vil du vite mer om dine ryggsmerter eller trenger en behandling?

Ta kontakt med resepsjonen på 47 66 60 00

Eller ta kontakt direkte:

Philip 95790035
Martin 97881651