Nakkesmerter

Årlig opplever opp til 50% smerter i nakken. Nakkesmerter oppstår ofte med en sammensatt kombinasjon av ledd, muskulatur, ytre belastninger i hverdagen og spenningsnivå i nervesystem. Heldigvis finnes det tiltak som reduserer smertene og får det tilbake i normal aktivitet.

De vanligste årsakene til nakkesmerter

Ømme og vonde muskler

En normal og hyppig årsak til smerter i nakke og skuldre. Smertene er ofte diffuse og ikke lokalisert til ett spesielt punkt. Det er også vanskelig å si hvordan de oppstod og smertene kan også komme over tid eller akutt.

Kink i nakken

Også en vanlig årsak til nakkesmerter. Her kan en plutselig våkne en morgen med en nakke som ikke vil bevege på seg eller at det plutselig oppstår gjennom en brå bevegelse. Det kan føles ut som nakken har «låst» seg og har mindre bevegelighet. Det er en ufarlig tilstand, men er svært irriterende. Jo raskere en tar kontakt med oss, jo lettere pleier det å være å løsne på det.

Nakkehodepine

Også en kjent problematikk som pasienter oppsøker oss med. Redusert bevegelse i ett eller flere ledd, samt stram og stiv muskulatur kan føre til generelt økt spenning i nakkeområdet. En kan se en sterk sammenheng mellom økte stressnivåer, mye belastning over tid og utviklingen av disse smertene. Smerten stråler ofte fra nakken og fremover mot hode/panne regionen.

Nakkesmerter med utstråling

Her kan en mellomvirvelskive i rygg/nakke ha skapt økt trykk på en nerverot som igjen gir en strålingsfornemmelse ut i arm og skulder. Enten en arm/skulder eller begge.

Nakkesleng

Oppstår som oftest etter en kollisjon der nakken har fått en sleng på seg. I slike tilfeller gjør vi grundige undersøkelser før vi eventuelt begynner å behandle. Om svarene fra undersøkelsen er uklare, vil vi sende pasienten videre til grundigere undersøkelser.

Hvordan behandler vi nakkesmerter?

Som tidligere nevnt er ofte nakkesmerter svært komplekst sammensatt og vi behandler derfor nakkesmerter svært individuelt. Det er viktig å få innsikt i pasientens totalbilde og behandle deretter. Leddmobilisering, manipulering (knekking), nervemobilisering, bløtvevsmobilisering, triggerpunktsbehandling og veiledning er bare noen av verktøyene som brukes for å løse nakkeproblematikk.

Vil du vite mer om dine nakkesmerter eller trenger en behandling?

Ta kontakt med resepsjonen på 47 66 60 00

Eller ta kontakt direkte:

Philip 95790035
Martin 97881651